» چرا تجزیه و تحلیل SWOT انجام می شود؟

چرا تجزیه و تحلیل SWOT انجام می شود؟

 

SWOT به نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها اشاره دارد. تجزیه و تحلیل SWOT فرآیندی است که تیم مدیریتی عوامل داخلی و خارجی که بر عملکرد آینده شرکت تاثیر می گذارد را شناسایی می کند. نقاط قوت و ضعف شرکت عوامل داخلی است. فرصت ها و تهدیدها با عوامل خارجی خارج از سازمان برخورد می کنند - عوامل محیطی. تجزیه و تحلیل SWOT به عنوان بخشی از فرایند برنامه ریزی کلی شرکت انجام می شود که در آن اهداف مالی و عملیاتی برای سال آینده تعیین می شود و استراتژی هایی برای رسیدن به این اهداف ایجاد می شود.

 

استفاده موثر از منابع

هر شرکت - حتی بزرگترین آنهایی که بر بازارهایشان غالب هستند - دارای عرضه محدودی از نیروی انسانی، ظرفیت تولید و سرمایه می باشند. ارزیابی نقاط قوت شرکت کمک می کند تا تعیین کند که چگونه این منابع را به گونه ای تخصیص دهد که به حداکثر توان بالقوه رشد و سودآوری درآمد منجر شود. تیم مدیریتی بررسی می کند که شرکت کجا می تواند به طور موثر رقابت کند. شرکت اغلب کشف می کند که دارای توانایی های رقابتی است که در گذشته به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است.

بهبود عملیات

هنگامی که تیم مدیریت به نقاط ضعف شرکت نگاه می کند، این امر به دلیل نقص های گذشته در عملکرد نیست. بلکه به منظور شناسایی مهم ترین نقاطی که نیاز به بهبود به منظور کسب و کار موثر در رقابت را دارد می باشد. ارزیابی واقع بینانه از نقاط ضعف نیز مانع از اشتباهات استراتژیک مانند ورود به بازار با محصولاتی پایین تر از آنچه که رقبا ارائه می دهند می باشد. بهبود مستمر در تمامی زمینه های عملیاتی شرکت، یک جنبه مهم در پیشی گرفتن از سایر رقبا می باشد.

نقاط ضعف کنونی می توانند - و باید - به نقاط قوت آینده تبدیل شوند.

 

کشف فرصت ها

رشد در کسب و کار نیازمند جستجو در فرصت های جدید از جمله گروه های جدید مشتری بالقوه، توزیع محصول گسترده تر، ایجاد دسته های جدیدی از محصولات و خدمات و گسترش جغرافیایی می باشد. در تجزیه و تحلیل SWOT تیم مدیریت، فرصت های در حال ظهور را برای بهره گیری از آن در حال حاضر شناسایی می کند و تلاش می کنند تا فرصت های بلند مدت را پیش بینی کنند، بنابراین می توان از زمان پیش بینی برنامه ریزی اولیه برای ورود به بازار در زمان مناسب استفاده کرد.

در معرض خطرات

تهدید در تجزیه و تحلیل SWOT یکی دیگر از اصطلاحات خطر است - وقوع خارج از کنترل شرکت که می تواند تاثیر منفی بر عملکرد داشته باشد. شرکت ها با تهدیدات فراوانی که از رقبای مستقیم منجر می شوند مواجه هستند. تغییرات در محیط نظارتی می تواند تاثیر منفی بر عملکرد داشته باشد. سلیقه مصرف کننده می تواند به طور ناگهانی تغییر کند مانند زمانی که یک رکود اقتصادی موجب می شود مصرف کنندگان تمایل به خرید کالاهای لوکس نداشته باشند. تجزیه و تحلیل SWOT کمک می کند تا یک شرکت بتواند بهتر برای آنچه که در محیط خارجی اتفاق می افتد آماده شود.

موقعیت رقابتی

بسیاری از شرکت ها یک فرم تجزیه و تحلیل SWOT بر روی رقبا اصلی خود دارند. تیم مدیریت به همراه اطلاعاتی از تجزیه و تحلیل SWOT شرکت ، تصویری از چگونگی موقعیت شرکت خود را در برابر رقبا بدست می آورد. این شرکت می خواهد ضعف های رقبای خود را با نقاط قوت خود مورد حمله قرار دهد. این بسیار شبیه برنامه ریزی بازی در فوتبال است - تلاش برای تعیین موقعیت جایی که تیم مخالف آسیب پذیر است. در تجزیه و تحلیل SWOT نشان می دهد که یک شرکت حتی قدرتمند دارای ضعف هایی است که می توان آن را مورد سوء استفاده قرار داد.

فرم ارسال نظر





  وکیل در شیراز   |   برترین وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله