» تعریف مدل استراتژی

مدل استراتژی
اصطلاح مدل استراتژی در زمینه های مختلف ظاهر می شود. اگر چه مشخصه یک مدل استراتژی بسته به ماهیت مدل به شدت متفاوت است ، اما تعریف پایه ای از چنین مدل در تمام صنایع و بخش ها یکسان است. کسب و کارهای کوچک بسته به ماهیت مشاغل و نوع مدل استراتژی مورد نیاز آن کسب و کار از اجرای تعدادی از مدل های استراتژی بهره مند می شوند.

 

 

مدل استراتژی

تعریف “مدل استراتژی” در خود اصطلاح وجود دارد. اساسا، یک مدل استراتژی، یک طرح استراتژیک یا مدل است که برای بهبود یک فرآیند طراحی شده است. سازمان ها از مدل های استراتژی برای بهبود عملیات و رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند. توسعه چنین مدلی نیاز به شناسایی اهداف کلیدی سازمان دارد، شناسایی اجزای کلیدی از نقطه شروع تا رسیدن به اهداف کلیدی منجر می شود و باعث ایجاد راه هایی برای به حداکثر رساندن روند برای خروجی مطلوب و دستیابی به اهداف کلیدی سازمان می شود. مدل های استراتژیک دارای پیچیدگی های مختلفی هستند.

انواع مدل های استراتژی

انواع بی شماری مدل استراتژی وجود دارد. چنین برنامه هایی بیشتر در کسب و کار و امور مالی وجود دارد، هرچند که در برنامه نویسی کامپیوتر، پروسه های علمی و غیره هم نیز ظاهر می شود. دو نوع اساسی مدل استراتژیک وجود دارد: پایه ای و پیچیده.در  مدل های پایه ای تعداد اجزای سازنده شامل حداقل از پنج جزء می باشد. اجزاء در چنین مدلهایی عبارتند از: مصرف کننده، خواسته های بازار، فرایند تولید و توزیع. مدل های استراتژیک پیچیده شامل چندین جزء می شوند و نه فقط یک فرایند مستقیم مانند توزیع یا تولید، بلکه کل مدل عملیاتی یک شرکت، از جمله ارزش های تجاری، منابع موجود، تحلیل استراتژیک و غیره می باشد.

 

مدل استراتژی در کسب و کار کوچک

کسب و کارهای کوچک ممکن است از اجرای مدل های مختلف استراتژی بهره مند شوند، که ابزاری برای تعیین اندازه گیری موفقیت یک فرآیند کسب و کار را ایجاد می کند و امکان بازنگری منظم را فراهم می کند. به طور معمول غیر مستقیم یک مدل استراتژی کسب و کار اجازه می دهد تا یک شرکت با بودجه محدود بتواند به دقت به فعالیت های تجاری نظارت داشته باشد و موفقیت و یا شکست خود را ارزیابی نماید. برای مثال در یک گاراژ تعمیر خودرو ممکن است یک مدل استراتژیک برای مقرون به صرفه بودن در جایگزینی کربورترها را اجرا کند، شناسایی عناصری مانند هزینه پرداخت شده به مشتریان ، هزینه قطعات و کار مورد نیاز می باشد. اگر این روند هدف کسب و کار را برآورده نمی کند، اجزای مدل استراتژیک به صراحت نشان می دهد که کجا پول از دست رفته و چگونه این زیان باید تصحیح شود، مانند خرید قطعات ارزان تر. یک مدل استراتژیک به کسب و کار کوچک در بودجه کلی خود کمک می کند در حالی که اهداف و هدف نهایی موسس یا صاحبان آن پیروی از اخلاق تجاری می باشد.

ایجاد یک مدل استراتژی

بسیاری از شرکت های مشاوره ای در ایجاد مدل استراتژی کمک می کنند. یک کسب و کار کوچک با دانش کمی از چنین فرایندی می تواند با چنین شرکت هایی در توسعه یک مدل استراتژی مبتنی بر اهداف و ابزار کسب و کار کار کند. برخی از این شرکت ها کسب و کار کوچک خود را تشکیل می دهند. نظریه پردازان و استادان کسب و کار نیز الگوهای مدل استراتژی را یا آنلاین و یا در کتاب های استراتژی کسب و کار ارائه می دهند. صاحبان یا مدیران کسب و کارها ممکن است چنین مدلهایی را دانلود یا خرید کنند و از قالب آنها برای ایجاد یک مدل مناسب برای نیازها و ماهیت کسب و کار خود استفاده کنند.

فرم ارسال نظر





  برترین وکیل   |   وکیل در شیراز  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله